Friday, April 15, 2016

Dieper graven, vorm zoeken, verhaal maken. Digging deeper, shape search, create story.

Lisa Weeda 
Read, listen @ tumbir


Until a year back I knew none of that platform, a year before anything specific about the journey she made, a year before my grandmother was Ukrainian woman with a funny accent and some small anecdotes about the past. If her life only existed in the Netherlands. A large part of my family lives in Ukraine, Russia, Belarus and Kazakhstan. "As if my life consists Netherlands!" I realize more and more. I am from here, but my heart is still there anymore. When the stories, the history, the sights, scenery and culture. In conflict, civil war, corruption and strange aftertaste of the Soviet Union, I still only understand a tenth. When the vodka from the freezer and the bread in each dish. From now on, public links below, you can read along always and everywhere, watch or even listen in to my research. 

Tot een jaar terug wist ik niets van dat perron, een jaar daarvoor niets specifieks over de reis die ze maakte, een jaar daarvoor was mijn grootmoeder de Oekraïense vrouw met een grappig accent en wat kleine anekdotes over vroeger. Alsof haar leven alleen in Nederland bestond. Een groot deel van mijn familie woont in Oekraïne, Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan. ‘Alsof heel mijn leven uit Nederland bestaat!’ bedenk ik me steeds vaker. Ik ben wel van hier, maar mijn hart ligt steeds meer daar. Bij de verhalen, de geschiedenis, de gezichten, het landschap en de cultuur. Bij de conflicten, de burgeroorlog, de corruptie en de vreemde nasmaak van de Sovjet-Unie die ik nog steeds maar voor een tiende deel begrijp. Bij de wodka uit de vriezer en het brood bij elk gerecht. Vanaf nu is onderstaande links openbaar en kan je altijd en overal meelezen, meekijken en soms zelfs meeluisteren met en naar mijn onderzoek. 
LINK interview Sasja Temnikova (in Dutch)
LINK interview Dolf Pauw (in Dutch)

No comments: